17.3.15

Mattokriisi






Sori, mä olen pahoillani kaikest,
ymmärrän, että jengi suuttu ihan aiheest,

sori naarmuist, koloist ja tikuist
sori jarrutusjäljist ja pienist vioist


Jengi huomas viikonloppuna, että lattia olis muka mun jäljiltä jotenkin huonossa kuosissa. 
Voihan olla ihan sattumaa, että viat löyty just siitä kohtaa, mistä mä pinkasen aina pallon perään. 
Mutta hei, lattia on yli 20 vuotta vanha ja sitä paitsi itsehän he sitä palloa heittävät, 
turha on vaan meikäläistä syyttää.

Joka tapauksessa nyt vissiin pitäis vaurioitunu kohta suojata, ettei kukaan saa tikkuja anturoihinsa,   ennen ensi kesänä tapahtuvaa lattioiden hiomista ja uudelleenkäsittelyä. Meikä suosisi suojauksessa mieluiten aina villamattoja. Ne on lämpimiä mestoja järsiä luita ja pysyvät kuulema kohtuullisen hyvin puhtaina, vaikka joskus vähän pyyhkiskin kuonokarvojaan makoisan aterian päätteeksi.

Emäntä vaan on ihan kriisissä, kun se ei tykkää kuulema mistään väliaikaisista ratkaisuista eikä sen mielestä siihen kohtaa edes käy mikään matto. Mutta sit mä näytin, että käyhän se, kun laittaa käymään! No, nyt se sitten hermoo, että millainen matto. Pitäis kuulema sopia sitten siihen 
uuteenkin lattiasävyyn. Eläis hetkessä, niin mäkin teen!

Vaikka kyllä mäkin sen verran tyylitajuinen olen, ettei ton raitamaton kanssa ihan mikä tahansa näytä sopivan. Raidatkin itse asiassa kyllästyttävät jo, mutta isäntä se pyörittelis päätään, jos mä nyt kahta uutta "lautasliinaa" lähtisin pyytämään. Sen takia mä varmaan tykkäänki enemmän noista värikkäämmistä vaihtoehdoista, kun ne näyttäis vievän huomiota tuolta liialta graafisuudelta.

Voisko joku siis auttaa mua ja mun emäntää tässä suuressa kriisissä? Tehtiin äkkiä Photarilla teille tuollaiset kuvakollaasitkin, jotta pääsisitte vähän kartalle, miten eri tyyppiset matot voisivat siihen sopia. Suurin osa kokeiluista on kyllä ihan nou-nou. 

Mitä suurimmalla ilolla otetaankin vastaan kaikki mattoideat, joita teille ikinä tuleekaan mieleen!

Mä pelkään nimittäin kuollakseni, että jos sopivaa mattoa ei ala löytymään, 
ne ei heitä enää ikinä mulle palloa!

// Tyynyjen sävyihin ei kannata takertua. Emäntä vaan testaili tuota vihreää tyynyä.




Parhain terveisin
Minni

Matot kollaaseissa: 




8 kommenttia:

  1. Voi Minni, ymmärrän huolesi! Kyllä koiran pitää saada järsiä luita ja kirmata pallon perässä vailla huolia lattiasta tai matoista. Onneksi kohta on kesä ja ulkokelit :)

    Meillä oli myös mattokriisi ja ihan samoja malleja pyöriteltiin. Haluttiin pitkäikäinen villamatto, mielellään vaikka loppuiän sijoitus. Liniedesignin matoissa työnjälki hieman mietitytti, nettikuvissa osassa mattojen reunat näyttivät epäsiisteiltä? Päädyttiin Katehan siniseen Dalarna mattoon ja sehän oli täysi kymppi, todella upea ja sopii meidän 50-70-lukulaisten huonekalujen pariksi todella hyvin. Nyt se on ollut pari viikkoa lattialla ja ihastelen sitä päivittäin. Matto on yleisilmeeltään sininen, mutta lankojen seassa on värejä vedenvihreästä oranssiin ja mustaan. Pellavaloimi ja pellavahapsut viimeistelevät maton. Tykkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, kiitti vinkistä! Dalarna kuulostaa tosi hyvältä! Täytyypäs tutustua tarkemmin :)

      Poista
  2. Voi tuota Minnin ilmettä... ;) 4 ja 5 näyttävät parhailta mun mielestä noista vaihtoehdoista. Itse asiassa nelonen kaikkein parhaalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, koirat osaavat mainiosti tuon voi-minua-pientä-raukkaa -ilmeen ;-)

      Poista
  3. Voi Minniä :). Minusta 4 - 7 on kaikki kivoja omalla tavallaan. Ihan näin visuaalisessa mielessä kommentoin, koirista minulla ei ole paljoa kokemusta mattojen kannalta, joten sen suhteen minusta ei taida paljon apua olla ;). Etsintäonnea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koirakriteerinä toimii mun kohdalla villa. Se pysyy parhaiten puhtaana. Sen jälkeen voikin keskittyä visuaalisuuteen ;-)

      Poista
  4. Mun suosikit oli 4. ja 5. 4. menee vuoden ympäri ja 5. näin keväällä ja kesällä :) Mattojen valitseminen on kyllä hirveän vaikeata. Monta hutiostosta jo tehnyt olohuoneeseen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Tsinnia! Ei ole helpoimpia valintoja, ei. Varsinkaan, kun pitäis tehdä aika pikaiseen ja minä haluaisin tosiaan valita maton tuleviksi vuosiksi eikä vain nopeasti tähän hetkeen.

      Poista

Kiitos kommentistasi!